דייג מסירה למתחילים

אם יש  לך כמה שעות פנויות בשבוע ואהבה לדגים אנחנו מזמינים אותך ללמוד על דייג מסירה, זהו תחביב שמנקה את הראש, פוגשים חברים טובים, נושמים אוויר מלח בריא ומתחברים לטבע.

וכן, גם אם עושים הכל ממש לפי הספר וגם נפטון בעניין חוזרים עם דגים הביתה לנשנוש קל או חריימה של שבת.

דייג טונות

המידע בכתבה זו מיועד למתחילים, אנו מעודדים חקריה והתנסות בריאה בשילוב הנסיון, יש ביוטיוב המון סרטונים ממליצים ללמוד מהם תוך כדי ההתקדמות, וגם פורומים ישראליים.

מדריך הדייג מסירה השלם

 

סגנונות דייג מסירה

טרולינג

שיטת דייג שבה גוררים פיתיונות דייג מאחורי או מצדדי הסירה תוך כדי תנועה של כלי השייט.

דייג בסירה בשיטת טרולינג
סירה שבה יש חכות דייג מסוג טרולינג – דייג בגרירה

הפיתיון מדמה דג בורח או פצוע ומזמין דגים טורפים לבלוע את הדג החלש לכאורה, כאשר הדג נתפס הוא ננעל ע"י קרסים בקדמת ובזנב הדמוי. 

ג'יג

שיטה דייג וורטיקלית, שבה מורידים את הפתיון לקרקעית הים כאשר כלי השייט בעצירה או בסחיפה איטית.

שיטה זו משמשת לדיג מעל סלעים או סירות טבועות שמסביבן מסתתרים דגים כמו הלוקוס.

טכניכת הדייג בשיטה זו היא 'הקפצה' של הבובה (דמוי הדג) כך שייראה שהוא בורח מלמטה למעלה, דגים החיים בקרעקית הים תוקפים מלמטה למעלה, חלקם מסתמכים על תקיפה מהירה וקצרה.
דייג מסירה בשיטת ג'יג'

ז'רז'ור מסירה

טכניקה זו פחות מוכרת, בעיקרה מכוונת לשימוש בציוד דייג מהחוף אך בתוך סירה, ז'רז'ור מכוונת להטלת חכה גבוהה עם דמוי ומשקולת עופרת למרחק רב בכוח הזרוע, ואז השבת הבובה בצורה שמדמה דג פצוע שבורח מטורף.

שאראק

שיטת דייג מסחרית שבה מחברים למצוף מערך קרסים שעליהם פתיונות (דגים חיים או מתים), ודגים טורפים שאוכלים את הפתיונות נתפסים בקרס ולא יכולים להשתחרר.

דייג זה אינו מוגדר כ 'דייג ספורטיבי', ומשמש לדיג מסחרי בעיקר, בשיטה זו הדגים מועלים לסירה כשהם מתים כבר, כך שזה פחות הומני לבעל החיים, וגם עלול להוריד את איכות בשר הדג.

בולוס

בטכניקה זו מגיעים לעצירה מלאה או סחיפה קלה ומורידים משקולות עופרת עם פתיון כגון קלאמרי, שרימפס, סרטנים, או כל פתיון בעל ריח  ימי חזק אחר.

שיטה זו מבוססת על חוש הריח של הטורפים ומתקיימת בלילה בעיקר.

היתרון של שיטה זו הוא האפשרות לדוג דגים קטנים וחיים לדיג שבו הפתיון מהבולוס יישמש לשיטות דייג אחרות מתקדמות יותר (טרולינג, שאראק)

ז'ירור דייג מיאכטה
ז'ירור דייג מיאכטה

שאראק

שיטת דייג מסחרית בעיקר שבה משקולת בקרקעית הים נקשרת למצוף למעלה ולאורך הכבל המקשר ביניהם ישנם פיתיונות חיים או מתים.

דגים טורפים נתפסים על הפיתיונות לאורך מספר שעות רב, ולאחר זמן זה צוות כלי השייט חוזר ומושך את המשקולת וכל הקרסים על הדגים הנתפסות בהם.

שיטת זו מצריכה ציוד מסחרי מתאים וכן כרוכה במאמץ פיזי רב.

ציודים בסיסיים לדייג מסירה

 כל סגנונות הדייג מסירה מחייבים ציוד בסיסי, כמובן שבתור מתחילים ניתן להתחיל עם ציוד למתחילים ולהתקדם ציוד יקר יותר תוך כדי הניסיון.

סדנאות דייג
סדנאות דייג

 

  • חכת דייג (מקל) – מקל עמיד וחזק שמעניק גמישות וחוזק נגד שבירה בעת המאבק בדג שנתפס.
    מקל דייג
    מקל דייג

    מקל הדייג מיועד לפי סוגי הדייג, בטרולינג  וג'יג' כאשר אין מרווח רב לעבודה הוא יהיה קצר וחזק, ולהיפך בציוד לדייג מהחוף (שבו יש מרווח לא מוגבל וצורך להטיל רחוק).

  • חוט דייג – חוט עשוי בד  סינטטי או מונוקרבון  ופלוקרבון ודיינמא (תרכובות פלסטיק  מחוזקת).

    חוט דייג מיאכטה
    חוט דייג מיאכטה
  •  
  • מקל דייג – מקל הוא אביזר עשוי חומרים מורכבים כגון פולימרים או פיברגלס כך שהוא עמיד בפני שבירה מצד אחד אך מאידך גמיש.

    מקל הדייג סופג חלק מהאנרגיה שהדג מעביר לציוד ובכך מונע עומס יתר על שאר הציוד בכלל והחוט בפרט.

  • סביבל – ציר מיכני המאפשר תנועה 360 מעלות לדג ולבובה כך שהחוט הראשי לא יתלפף סביב עצמו ייחלש ויהרס, וגם בכדי למנוע קשרים בחוט.
    סביבל לדייג
    סביבל לדייג


  • שוק לידר -חוטי ניילון מיועד במיוחד לספוג את השוק של דג שמאיץ כדי לברוח, ומונע לחץ רב מדי על המקל דייג, חוט הדייג, והרולר, השוק לידר מחובר בקשר מאובטח בין הבובה וציוד המחובר אליה לבין הקו הראשי, עשוי פלוקרבון.

  • קרסים – מגיעים במידות שונות, משמשים להחלפה לקרסים שנשברו בדמויי הדג או כקרסים לקשירה על החוט בשיטת דייג בולוס.
    קרסים לדייג מסירה
    קרסים לדייג מסירה


  • פיתיונות– פתיונות יכולים להיות דגים חיים שהולבשה עליהם רתמת דייג בטרולינג, או דמויי דגים כמו דמויי חברת רפאלה, חצאיות, דמויי קלאמרי, נוצות, ספינרים.

  • פרוואנים ( Paravanes) –  אביזר המשמש בטרולינג בתווך בין הפיתיון לבין הקו הראשי וגורם לדמוי הדג לשוט בעומק המים, בד"כ בין 6 מטר עד 20, ללא תלות בצורת הדג, רק בזווית הכיוון, משך החוט עד לחכה, ומהירות כלי השייט.

  • פלנר ( Planer) – מקביל לקודם, מיועד להעמיק את עומק השחייה של הדמוי דג או רתמת דייג חי, ללא קשר לסוג או עיצוב הפיתיון.

  • בובות 'דמוי דג' – ראפאלה, חצאיות, נוצות טונה ועוד.
    בובות דמויי דג מסוג ראפאלה
    בובות דמויי דג מסוג ראפאלה
    בובת דייג טרולינג מיאכטה
    בובת דייג טרולינג מיאכטה


  • משקולות עופרת – משמשות בעיקר לדייג וורטיקלי כמו בולוס, ג'יג' וכו', מאפשרות ציפה שלילית והתנגדות קלה  לתנועת הסירה או מקל הדייג כך שהפתיון יהיה סטטי ככל האפשר.

    משקולות עופרת


  • שרוולי לחיצה ולוחץ – משמשים לאבטוח מיכני של השוק לידר, או לאבטוח בובות או חוטים שלא רלוונטי לקשור אותם בקשר רגיל (מפאת חוסר גמישות של החוט, עוביו או מכל סיבה אחרת)

גאנץ' או רשת להעלאת דגים לסירה-משמשים להעלאה בטוחה ואחראית וקלה של דגים מהמים לסיפון, אביזר זה הוא למעשה מקל שבקצהו מחוברת קרס גדולה ועגולה, כאשר נועצים אותה בדג מלמטה למעלה נוח להעלות את הדג, וגם מצמצמים אפשרות של פציעה מקרסי הבובה או נפילה למים שעלולה לבוא מחוסר שיווי משקל, החלקה, או משיכת חזקה של הדג ולאחריו הדייג. 

מה צריך לקחת בחשבון לפני השייט:

כדי להתאים את השייט לציפיות המפליגים, חשוב לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

  • סוג הדגים המטורגטים– החליטו על סגנון הדגים שאתם מטרגטים, כי בים אין פתרון אחד לכל, ככל שתרבו לרדת לדקויות בטרגוט הדג, כולל אזורי המחייה שלו, העומק שבו הוא אוכל בד"כ, סוג הדגים שמבססים את התזונה שלו, שעות האכילה, גודל וצבע הדגים שהוא אוכל, והמהירות והטכניקה שבהן הוא תוקף את מזונו, לכל אלו תתאימו את ציוד הדיג, מהירות ועומק השייט והטכניקה של הדייג. 

     

  • אזור הדייג– אזור הדייג שבחרתם משפיע על סיכויי ההצלחה הדייג, העדיפו אזורים שבהם יש דיווחים על דיג מוצלח, או אזורים שבהם יש נקודות דיג ידועות ('תקלות') אלו בד"כ מדפי סלע, שוניות, סלעים, שברי אוניות טבועות וכל מקום שבו הדגים יכולים להתחבא ולצוד.

  • משך ההפלגה – דייג מוצלח דורש תכנון וזמן לדלג בין נקודות כך שהמשך המינימאלי הנו בין 3 -10 שעות,  למשך הזמן יש להקדיש את ההגעה והחזרה שהם ללא דייג (למעט טרולינג), משך פריסת והכנת הציוד, משך הבאת הדג, הטיפול בו וניקיון הסירה תוך כדי ולאחר ההפלגה.

  • שעות הדייג – שעות הלילה ושעות היום שונות מבחינת סוגי הדגים שפעילים בהם, כמו כן סגנון הדייג, לדייג המבוסס על ריח כמו בולוס ניתן לצאת בשעות הלילה, ולדיג כגון ג'יג', טרולינג עדיף בשעות האור, במיוחד בזריחה ובשקיעה.

 רישיונות דייג ותקנות דייג בישראל

רישיונות לדייג – לפי תקנות משרד החקלאות לכל דייג המשתמש בחכה יש להוציא רשיון דייג אישי, רישיון זה מוצא בצורה מקוונת ברשת בתשלום אגרה.

רשיון דייג אישי מאתר הרט"ג
https://www.parks.org.il/

רישיון דייג לכלי השייט –  רישיון של כלי השייט המגדיר את הכלי כראשי  דייג תוך עמידה בחוקי ותקנות מדינת ישראל

עונות איסור הדייג – בישראל החל מחודש מאי ישנם חודשיים של איסור דייג בתחומי 12 מייל מהחוף, זאת ע"מ לאפשר ריבוי הדגה והתחדשות בתקופה הרלוונטית, בעונה זו אסור לדוג, וישנם עונשים למפרים תקנה זו.

בטיחות

בים שמירה על בטיחות היא קריטית, לכן יש לשים לב לגבי פעולות או ציוד שקשורים בשמירה על הבטיחות, בראשן מניעת נפילה למים, שימוש באביזר ציפה כגון חגורת הצלה.

בנוסף יש לשים לב לציוד המוקדם בסירה, ולרצפה חלקה העולים לגרום לנפילה ופציעה, כמו כן לקרסים וציוד דיג חדים.

בנוסף בהפלגות מסחריות בקשו לראות את רישיון השייט המסחרי של כלי השייט, דבר זה מבטיח כיסוי ביטוח במקרה פגיעה, ומוודא שבעל כלי השייט והמשיט עומד בתקנות רשות הספנות לעניין ציוד בטיחות, כושר שייט בתוקף, וציוד הנצלה תקין (אסדת הצלה, ציוד פירוטכני, חגורות הצלה לפי מספר מפליגים מקסימלי של כלי השייט ועוד).

אנו ממליצים לא להתפתות לכלי שייט פרטיים הלוקחים בשכר מפליגים, במקרה ח"ו של תאונה לא יהיה לכם כיסוי ביטוחי (הביטוח יתנער כי אין פוליסה מסחרית).

סוג כלי השייט

יש העדפה ברורה לכלי שייט מנועי, המאפשר שטח עבודה מרבי ללא הפרעות, וכן מאפשר הגעה מהירה לנקודת הדייג, ודילוג מהיר בין נקודות, איך כלי שייט אלו פחות יציבים בהשוואה למפרשיות שלהן תורן וקיל (משקולת מייצבת במים), כמו כן עלות הדלק במנועית גבוהה בשרות מונים ביחס למפרשית שיכולה לגרור בטרולינג ללא עלות דלק.

שמירת הטבע ועולם החי

כדייגים מוטלת עלינו החובה לשמור על הים ובעלי החיים בו למעננו למענם ולמען שמירת הדגה לדורות הבאים.

תשומת לב מיוחדת לשחרור דגים שלא בגרו, הערך שלהם מבחינה תזונתית למול ערכם העתידי, במיוחד לאור כך שלא בשלו מינית והעמידו צאצאים רבים צריכים להיות אבן דרך, הדג לא בוגר, תנו נשיקה (באוויר) למזל ותחזירו למים, הברכה תגדל ממעשה זה ונפטון יזכור לכם זאת.

בנוסף יש לכבד ולשמור את הים ולזרוק לזבל ולא לים; בדלי סיגריות, שקיות, מוצרי פלסטיק כולל בקבוקי משקה, כלי חד"פ, כל אלו פוגעים בדגה, ולבסוף גם מגיעים לאדם, הים הוא לא פח זבל ענקי, ממש לא.

אלה שמורות הטבע הימיות המוכרזות בישראל כיום:


📌 שמורת ראש הנקרה-אכזיב 📌 שמורת שקמונה 📌 שמורת דור-הבונים
📌 שמורת איי דור ומעגן מיכאל 📌 שמורת גדור 📌 שמורת חולות ניצנים
📌שמורת ים אבטח 📌 שמורת ים שקמה 📌 שמורת האלמוגים

 

מינים מוגנים:

מינים אלו אסור לדוג כלל, בשום גודל ובשום אמצעי:

• כל מיני הכרישים והבטאים (למשל גיטרן וחתולי ים)
• כפן גושמני (לובסטר/סיגל)
• כל מיני היונקים הימיים 
• כל מיני צבי הים

פיתיונות חיים

במידה ויש לכם דגים חיים שתפסתם, ניתן לקנות רתמות לטרולינג שהופכות את הדג לדמוי חי לבובה, או להשתמש בקרס עבה בגוף הדג ולשלוח אותו לדרכו ואז דגים גדולים יותר ייתפסו עליו. 

דיג פיתיונות חיים
דיג פיתיונות חיים


שיטה זו הנה למתקדמים, כדאי להתלוות לדייג מנוסה מסירה בפעמים הראשונות.

ביגוד

הדגש ביציאה הוא בזמן היום שמירה על עור הגוף מקרני השמש הישירות וגם ממהחזר שלהן מפני המים ישירות לעורכם ועיניכם, בדומה לסקי בשלג, כדאי להגן בשרוולים ארוכים, משקפי שמש, כסוי לפנים (דייגים אמריקאים ויפניים שמים כיסוי בד).

לבוש של דייג
לבוש של דייג



בזמן הלילה כדאי ללבוש ביגוד חם כמו סוודר, חמ-צוואר, כובע גרב, ואם צפוי גשם אז גם מעיל דק נגד גשם.

רצוי ככלל ללבוש ביגוד נושם מכיוון שדייג יכול גם להיות פעילות פיזית ורצוי להימנע מלשחות בזיעה של עצמכם (דבר לא בריא לכשעצמו ולא נעים לכם ולסביבה).

סוגי דמויים לדייג

חצאיות –  דמויים שבקצה האחורי שלהם ישנן נוצות סינטטיות או מסיליקון עם צבע איחד או מספר צבעים שמושכים דגים טורפים ומייצרים בועות במים שנראות לטורפים כמו דג פצוע במצוקה שקל לטרופו.

דמוי חצאית לדייג
דמוי חצאית לדייג


ראפאלות-נקראות ע"ש ראפאלה, חברה מפורסמת שמייצרת דמויים לטרולינג, על בסיס העיוב שלה נבנו דמויים רבים לטרולינג, למשפחה זו דגמים רבים עם צבעים, עיצובים, מבנה ועומק שייט משתנים לצרכים שונים, זה הדגם הנפוץ ביותר לטרולינג ע"י בעלי יאכטות בכל העולם.

נוצות-נוצות עם משקולת או ללא משקולת שמייצרות אפקט וויזואלי של להקת דגים, הן באות בקבוצות ומייצרות חתימה וויזואלית של להקת דגים, באות בד"כ במספר צבעים יחדיו.

דמוי נוצות
דמוי נוצות



ספינרים-דמויים המנצנצים במים, מנצלים את אור השמש כדי למשוך טורפים, בד"כ שוחים בפני המים או קרוב לפני המים, ניתן להשתמש בהן במערך של חכות ע"מ למשוך תשומת לב של טורפים בכל העומקים.

דמוי דג לדייג מסוג ספינר
דמוי דג לדייג מסוג ספינר

העיקרון שלהם מחכה את השתקפות השמש במים על גופם של סרדינים, מקרלים ודגים קטנים שונים.

דמויי קלאמרי-דמויים שמדמים קלאמרי, יכולים לבוא בבודדים או בקבוצות, מטרגטים דגים כמו ברקודה וטונה שתוקפים להקות דגים קטנים קרוב לפני המים ותוקפים מלמטה לכיוון מעלה.

רתמות לדגים חיים-רתמות שעוגנים בהם דגים חיים וגוררים אותם כמו דמוי טרולינג, טוב לדגים זהירים במיוחד שלא מתפתים לדמוי פלסטיק.

ציוד נלווה

פיש פיינדר-אביזר שעובד על החזרי מכ"מ סונאר תת מימי, על פי כל מייצר תמונה תלת מימדית שמרמזת על הימצאות טורפים ולהקות בתחתית הים.

מגלה דגים
מגלה דגים



משקל נייד – משקל נייד חשבו בכדי לדעת מה המשקל של הדגים שתפסתם, בשביל ללמוד ולשתף את החברים וגם בכדי לדעת מתי משקל הדג מעיד שהדג לא בוגר והגיע הזמן להחזיר אותו למים.

סכין פילוט לדגים-כמשעלים דג לכלי השייט כדאי מאוד לנקז את הדם שלו (בד"כ מעל הראש ותחילת הסנפיר), כך תימנעו ממצב שבו בשר הדג נהרס ואף מתקלקל.

בנוסף מבחינת צער בעלי חיים, כדאי והגיוני לכבד את הדג ולסיים את חייו בהקדם האפשרי ולא לתת לו לסבול מחנק וסטרס.

פילוט דגים ביאכטה
פילוט דגים ביאכטה


מקשקשת-כשמה כן היא, מוציאה את הקשקשים ע"י שיניים קטנות הפרוסות לרוחבה.
כפפות עבודה-גם מבחינת היגיינה ומניעת ריח דגים ש'נדבק' ליד, וגם מבחינת פרקטיות של לצמצם החלקה של ציוד ודגים בגלל המים, וגם הפחתת סיכון לפציעות מציוד הדייג, הסירה או סנפירי הדג שלעיתים חדים כתער.

מזג אוויר ומצב הגלים

מזג אוויר הוא קריטי כשעוסקים בטבע, דבר זה משפיע על הצורה בה הדגים מתנהגים וכמובן משפיע על הסיכוי לתפוס אותם והדרך לתפוס אותם, בנוסף מצב הים משפיע על המידה שבה יהיה נעים או שלא להיות בו ואף חשוב לבטיחות השייט במצב של סערות וגלים גבוהים או קצרים.

גובה הגלים וכיוונם-גובה הגלים משפיע על המידה שבה יהיה פרקטי לדוג, בים גבוה מדי יש אי נוחות מטלטולים, וגם סכנה בכך שכלי השייט עלול להתהפך במיוחד בקרבת החוף,  או לגרום לטלטולים שעלולים להעיף אנשים למים או לגרום להחלקה, אין לזלזל בגלים.

בנוסף גובה הגלים יוצר שינוי לשיטת ולסוג הדייג בטרולינג שכן, יש להשתמש בדמויים לפי גובה הגלים וגם להתחשב בכל בסוג החוט ואורכו (עם כל גל וירידה ממנו נצרים ומתח ורפיון בחוט).


עננות וקרינה-משנים לגבי לבוש שמונע קרינה וגם בבחירת צבע הבובה וסוגה, מכיוון שאין דומה יום קרינה ליום אובך, בכל מצב יש להתאים לסוג הדג המטורגט ולרמת הקרינה שמשתקפת מדמוי מבחינת הטורפים במים.


טמפרטורה-טמפרטורה גם כן משפיעה על הדייג בעיקר, פחות עם הדג (מכיוון שגוף המים ועומקם יותר יציבים לשינוי טמפרטורה ביחס לאוויר), חשוב להתאים את הלבוש לכזה שיהיה נוח לעבוד בו ושיגן על הגוף בפני קרינה או  רוח-משנה על צורת העבודה של הסירה בעיקר בסגנונות בולוס וג'יג', שכן רוח דוחפת את כלי השייט מהנקודה, ולכן צריך להיערך לסחיפה מהירה או לנסות לחפש נקודה שניתן לזרוק בה עוגן או להיקשר אליה ובכך למנוע מהרוח להזיז את כלי השייט.

סבלנות

אולי התכונה החשובה ביותר לדייג בכל רמה וזמן, דייג דורש לימוד וגם אורך רוח של המתנה תוך כדי הפעילות, לכן מומלץ להנות מהדרך ולא מהיעד, להביא בירות ונישנושים או להכין ארוחה טובה תוך כדי, להכיר חברים חדשים, ובכלל להנות מהים השמיים והטבע, אחרי הכל זה משהו שאין לכם בעיר ביום-יום.

לקרוא את השטח

להקות ציפורים, קצף על פני המים, הימצאות דולפינים וטורפים אחרים כולם מרמזים על פעילות שמתבצעת, ולכן ניתן גם להיעזר ברמזים מהטבע.

דייגים מקצועיים נעזרים בעמדה גבוה בקדמת כלי השייט על מנת לאתר רמזים להימצאות להקות מתחת למים, ניתן להיעזר במשקפיים מקטבות (פולורייזר).

וגם עם הזמן והניסיון מבינים מה כל מצב ים, עונה יכולים להביא ואז לומדים איך להתאים את הדייג למצב בשטח.

 להזמנות-מלאו פרטים או חייגו

מבטיחים לחזור מהר!

077-997-7089





    חבילות הפלגה הנמכרות ביותר

    זוגי
    לזוג
    6201,440
    מבצע
    1,1001,800